LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

26 August 2011

EID Mubarak....

entah kenapa sejak malam tadi hati saya resah gundah gulana. tatkala insan lain sibuk menghitung masa menantikan sang mentari memunculkan diri tanpa rasa sabar, aku pula menahan golora hati yg sungguh luar biasa. aku tak tau kenapa dan di mana, tapi hati aku mmg terasa resah menanti hari ini. dan jalan terbaik aku memujuk diri, yg perasaan resah itu hanya sekadar perasaan kegembiraan luar biasa untuk pulang berhari raya.

oleh itu rakan blogger, saya pemilik lara menyusun sepuluh jari memohon keampunan andai kata apa saja tulisan saya diruangan ini membuat hidup kalian 'porak peranda.....'

apapun berhati2 ketika memandu, ingatlah insan tersayang yang menanti kepulangan kita. selamat hari raya maaf zahir dan batin andainya tersalah kata, tersilap bahasa, atau apa saja yang membuat kalian terasa....nanti kan pula entry raya layar lara ye....http://www.emocutez.com

25 August 2011

oren bodoh

oren bodoh..??? korang penah dgr x?!!! atau korang mmg penggemar minuman nih...dulu tyme raya mmg minuman nih pemes okeyyysss....aku x tau dimanakah bodohnya air ini sehingga dinamkan oren bodoh. Tapi apa yg abah bagitau aku dulu, kerana ia lain dari minuman bergas dr yg lain. kandungan karbonat di dalamanya sgt sedikit berbanding dgn mnman berkarbonat biasa.

klasik sgt...macam botol kicap pun ada..huhuhu

walaupun mempunya pelbagai perasa termasuk sarsi, soda, anggur n strawberi, ianya tetap juga dipanggil oren bodoh.....kalau nak tau air ni di jual dalam kotak macham bawah nih...cool kan....!! dulu masa zaman kecik2 aku, mmg abah sll beli air ni terutamanya tyme raya. Tak tau dimana silapnya, aku rasa fenomena oren bodoh ni kian pupus di 'kampong soeharto'.... ooooowwwhhhhhhhh paling style, botol kosong yg dah habis diminum akan di jual semula kepada penjual & akan mendapat rebat RM 10 kot...:D


cool kan

selain airnya yg legend, botolnya yg boleh dikitar semula, penutupnya juga kami manfaatkan sebagai salah satu permainan zaman kanak2 kami. Penah xkorang dgr atau melalui sendiri pengalaman bermain tutup oren. ala yg main jentik2 tutup oren tu....errmmmm aku sndiri xreti nak terangkan cara permainan ni dimainkan....tapi yg pasti, permainan klasik ni mmg dah lama aku tinggalkan...rasa rindu plakk...
tutup oren yg dijadikan permainan tutup oren

BTW, baru semalam aku minim air ni, itupun kebetulan terjumpa dalam duk asyik mencuci mata sambil bershoping raya katanya. rasanya masih heaven macam dulu.......Dah hujung2 puasa ni, harap2 ada la yg menjual oren bodoh ni atau ada lah jiran2 yg menghidangkan nya raya nanti...:D

24 August 2011

'talk shit'

pada aku sebelum menghakimi org lain ada baiknya cermin dulu diri kita sendiri.... melainkan kau mmg xde cacat cela nya...tapi kau yakin ke kau tu sempurna... mungkin sempurna pada mata sesetengah orang tapi bukan pada setengah yg lain. mmg xde sorang pun yg perfect atas muka bumi nih..tapi kita mmpu tuk jadi yg terbayek kan...????

bukan aku cakap aku ni baik...xpenah walau sebaris ayat berkata keji...aku jugak manusia biasa xde mukjizat luar biasa pun yg mampu menjadikan aku bebas dari aktiviti ini. tapi jaganla sbb kata2 keji kau tu bakal meruntuhkan sebuah bangunan yg kukuh binaannya..... ishhhkkkkkkkkkkkkkkkkkk dasyat kan.....


orang kata, mengumpat nih bukan ajhe terarah pada 'mak bedah' dan 'cik tipah' , tapi sebenarnya bila si 'enchik' mula mengumpat, 'cik bedah cik tipah' boleh gulung tikar okeyyyysss... sebab tu la orang kata lagi, lidah tu bisanya lebih tajam dari mata pisau. aku kata pulakkk apa nak jadi la.........kubur tu dah memanggil2 tuh...bila la nak insaf.....

lagi best bila ada pasukan mengumpat ni, yg siap buat pesanan penaja....'eh, aku tau kau rapat dgn si cantek manis tuh....kalau ko nak sampai kan umpatan aku ni kat beliau, sila kan........' ada pulak kan machammm tuh. mmg $^&^%$% kan.........

banyak betul dugaan bulan puasa ni kan..renung2 kan lah ye....jgn renung2 ajhe pastu buat lagi.. selamat beramal jugakkk :)

23 August 2011

aku yang resah

Dulu aku tenang menghadapi musibah
aku tenang menerima dugaan
aku selalu yakin dgn setiap pertuturan

Tapi kini aku kabur mencari realiti diri
masih kelabu dalam menilai erti kehidupan
aku cuba berlagak kental
aku berlakon kuat
aku berpura2 hebat
aku cuba tersenyum tenang

Percayalah aku sangat lemah
aku sedang keresahan
aku semakin resah
aku hampir hilang arah

Mood raya belum mari

Salam Ramadhan ke-23...Dgn Mood raya yang belum bertandang aku melangkah malas meyiapkan diri ke tempat kerja. Seawal minggu pertama lagi kat opis nih lagu raya dh berkemundang di sana sini...ni kan pulak minggu2 terakhir nih..lagi la pewai dgn lagu raya...tapi aku...???? Mood raya belum lagi menjengah...

Mungkin jugak bila bertambah usia semangat nak raya tu pun terhakis sikit2 kot.... entah...Tapi nak kata aku belum buat persiapan raya pun x jugak...coz baju tuk mak abah, adik2, tuk aku jugak n kuih raya pun sume dah settle....

Nak kata aku menghadapi tekanan emosi yg melelahkan pun xjugak...jadi di mana silapnya sehingga mood itu xmau memunculkan diri pada aku..???Mungkin nanti berada dalam linggkungan insan2 tersayang dgn suasana kampong sambil menganyam ketupat dan memsang langsir, mood tu akan datang sendiri...
Jom layan lagu raya lah...mana tau mood raya mau bertandang.....


18 August 2011

kau terlalu angkuh

apa kau tak pernah tersedar
bahwa kau terlalu angkuh
terlalu angkuh
sebagai seorang yg bernama manusia
apa kau tak pernah terfikir
bahwa kau terlalu jauh
terlalu jauh
dari landasan yg sepatutnya bagi seorang manusia
Kau terlalu keras
sehingga
insan disekelilingmu
tak mampu melembutkan kekerasan hati mu
sedar lah .....kau terlalu jauh
kau terlalu angkuh

17 August 2011

saat cinta bersemi

preview buku lagi...dan gara2 SAAT CINTA BERSEMI ni la aku kesiangan pagi tadi. mana tak nya semalaman aku mengadap novel nih sampai ke 4pagi. Jalan cerita nya awsem untuk aku meningglkan novel nih...mmg aku layan sampai lebam la semalam... sudahnya terbabas pulak aku siangnya....

kalau dah layan sampai ke 4pagi xadil la kan kalu aku xbagi markah penuh tuk novel nih... takdir Nur Dhuha yang terus dirundung malang, zaman kanak2nya yg hanya menumpang kasih seorang abg angkat yang tidak ikhlas menjaga nya. sehingga satu hari dhuha di jual kepada seorang lelaki durjana. syukur Tuhan masih melindungi Dhuha. dan pelindungnya adalah musuh ketatnya sejak zaman sekolahnnya dulu.

Syamir...pelindung dhuha, namum dalam masa yg sama mendera mental dan fizikal si gadis, seolah tidak layak menikmati hidup. Tapi sebenarnya benci mereka hanya di bibir, keegoaan mereka mengatasi segalanya. Ternyata hati mereka saling bertaut sejak sekian lama........dalam benci ada rindu.....

Tapi pada aku perasaan syamir yg memuja si gadis sejak zaman sekolah lagi tidak di ceritakan dan digambarkan dalam novel nih...cuma part simpan segala mak nenek gambar dari zaman sekolah tu je la kot...yg lain semua hanya perasaan benci dan dendam.
Benarlah kata orang, nilai sesuatu itu hanya dapat dirasai apabila kita kehilangannya

selamat membaca guys...;D

16 August 2011

Cerita Buka Puasa pula...

semalam 1st time slpas 15 hari puasa kami penghuni 050709 dapat berkumpul sekali....berbuka puasa sambil meraikan si buffday girlzs....sebenarnya mmg dah lama memasang angan2 berkumpul macam nih... nak celebrat bufday tu alasan je... Tapi dek kerana memasing memegang jawatan 'Menteri Kabinet', kena la tunggu masa yg sesuai... http://www.emocutez.com

Memandangkan hari lahir si nurul, dayah n ina jatuh dalam bulan ogos...so mereka memilih tuk celebrat sekali je...so, plan awalnya mmg nak ke Shah Alam bagai, tapi dek kerana aku yg terpaksa stayback di opis, terpaksa la berbuka pose kat McD kota Kemuning je....sori sgt korang....terpaksala batalkan niat korang nak ke Somewhere di Shah Alam..... http://www.emocutez.com


kek perasa mangga...awsem sgt....tapi 21 la sgt kannn...;p

hepi buffday kalian...semoga panjang umo + murah rezki + cepat2 le kawin

Bila duk makan kat McD, nak2 pulak memesan bubur ayam ingatan aku secara automatikya melayang pada makcik yg sorang ni..xde orang lain melainkan si muharani...ingat tak entry aku dulu tentang kopi perasa black peper..bkan senang nk carik kopi nih... ani je yg mampu buat ---> ani ani...rindu pulak kat si ani.... rindu semuanya tentang dia.....kalau dulu dialah modal kami tuk menyakat....bukan ape soronok kacau dia ni...ada je pe'el dia yg melucukan yg boleh dibahankan.... errmmm.....

comel kan picca nih...nak2 pulak bila ada cheq disana....:p

bila memasing dh sewel ni la jadinya....

sebelum penyakit sewel tu melarat dgn lebih teruk baikla kita angkat kaki weyyyhhh...;D

apapun selamat panjang umur + murah rezki + senyum selalu + cepat2 le kawin...semoga Ramadhan ini menmbah lagi keberkatan dalam hidup kalain...jagan lupa HIDUP BAIK-BAIK..... love all forever lah...http://www.emocutez.com

15 August 2011

7Hari menyintaiku

sumber : En. Gugel

wiken semalam aku sempat menghabiskan novel hasil karya Siti Rosmizah 7hari menyintaiku. buku yg amat tebal hampir membuatkan aku pewai...melihatkan ketebalan buku nih hati aku terdetik....'kompem berkoyan2 air mata akan aku korbankan nnti...:)'

Pada aku novel ni memang banyak pengajaran yg kita boleh ambik..tentang kekeluargaan, nilai kasih sayang dan erti sahabat sejati. Betapa seorang anak sangat menghormati seorang ibu walaupun bukanlah ibu yang melahirkannya, watak Khuzairi yg meletakkan tempat ibu nya di tempat yg paling tinggi selayaknya untuk seorang ibu.....

seyes aku kagum dgn watak Khuzairi, tegas namun penuh kelembutan & kasih sayang. Seorang perindu setia walaupun rindunya dipandang sepi oleh seorang gadis selam 12 tahun...perrgggghhhhhhhhhhh wujudkan jejaka sehabat khuzairi di alam nyata !!!!?? diakah lelaki 'unggu' yg aku cari2 selama ini....!!? Tapi sikap Khuzairi yg seakan menjadi hamba cinta kerana terlalu menjaga hati Mia buat aku meluat...dan endingnya....!!??? mesti la happy ending......:P

dan pada aku, ada jalan cerita yg tak yg tak patut ada dan dah mampu melengkapkan jalan cerita dan semua watak dalam novel nih..tapi apapun aku bagi 4/5 bintang untuk novel nih...mmg awsem okeyyyss.. xrugi baca....

11 August 2011

cerita sahur aku

agak lama gak aku x melakukan apa2 aktiviti blog sejak 4hari lepas. so, hari ni aku kembali memblogkan diri.....wink wink...hehehehehhe http://www.emocutez.com

Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesihatan dan kekutan untuk berpuasa. hari ni hari ke sebelas kita semua berpuasa. sekejap je kan....tup tup nanti dah nak raya.. apa pun bukan pasal puasa yg aku nak share kat cn...tapi perihal tentang sahur.... so geng...pagi tadi ada bangun bersaur ke...????? :)kalau bangun bagus la....banyak kelebihan nya kalau kita bersahur ni walaupun dgn sebijik kurma.

BTW, aku terlepas lagi sahur aku pagi tadi...biasa lah bila alarm berbunyi cepat2 aku off kan.... ishhhkkkkkkkk....kalau hari2 ini machaaammmmm, celah mananya nak carik keberkatan bersahur nih......

Teringat sahur aku selasa lepas bersama mak abah kat kampong....menu wajib setiap pagi, ayam goreng dan bebola masak sos...makanan ruji adik2 aku tyme bersahur... kalau xde 2 lauk tu mmg tido atas meja la diorang...hehehehehehe..macham2 kan... http://www.emocutez.com

kalau zaman 'remaja' aku dulu agak rajin jugak la aku meredah kedinginan pagi demi mencari sesuap nasik di warung2 berdekatan tempat aku tinggal...dan Restoran Darul Ehsan sec 13 mmg menjadi port utama kami....skung nih mmg x la...bukan ape.... dah xde kakak2 jelita yg sanggup menarik hidungku tatkala aku leka dgn tilam bantal ku, x ada lagi adik2 comel yg akan menggoncang badan ku sehingga tercelik bijik mata ku, x ada lagi abang2 kacak yg akan mengetuk pintu seakan roboh sewaktu jam meginjak ke pukul 0430pagi..

walawehhh...tetiba aku sangat rindu detik2 remaja dulu.......juga sangat rindu dgn mereka yg berada dalam lingkungan daerah itu...... serius aku sgt rindu kalian....semoga Ramadhan kalian di berkati dan dirahmati.


Ini cerita sahurku hari ini, bagaimana cerita sahur korang !!!!

06 August 2011

demam lagi

aku jarang demam. rasanya last aku demam 8bulan lpas kot...masa tu iza baru stat duduk ngan aku..ingat lagi tyme tu dia yg jaga aku even shock pun dia yg tlg pakai kan....lewat puasa ke-4 aku di datangi oleh sapaan enchik demam lagi. Berbungkus dalam selimut ajhe la ku sepanjang pose kelima semalam. ni pun masih rasa kesakitan di tekat, pening2 lalat, dan kesejukan luar biasa...:(


bak kata iza, walaupun kau berjiwa kental kak, tapi daya tahan badan kau dr serangan penyakit amat tipis. yeke...yeye je......dah tu nak wat camne.... :-? orang kata bila kita di datangi dugaan termasuklah demam sesema sekali pun, dosa2 kecik kita akan terhapus...semoga dugaan yg datang ni akan melenyapkan segala dosa2 kecik aku... insyaalah....

tyme demam sesema ini trasa xsabar nak balik kg halaman jumpa mak abah dan adik2... ni lah tymenya kalau nak bermanja dgn mereka....Harap harap suhu badan terus normal hari ini. Semalam suhu badan tak menentu, sekejap normal sekejap suhu badan terus naik.

hitam nya hati mu


kata org hati yang kotor dan hitam akan menjadi keras. Apabila hati keras, kemanisan dan kelazatan hidup tidak akan dapat dirasakan. Timbalah walau segunung ilmu di negeri China, namun ilmu itu tidak akan masuk ke dalam hati kau yg hitam likat.

walau seputih mana pun kulit kau, kalau di dada kau terdapat sekepal daging yang warnanya hitam likat..ia akan mereflekkan warnanya ke wajah kau yg penuh kelembutan pada luanrannya itu..... percayalah, sekepal daging yg legam itu xmampu melawan jernihnya mereka yg berhati bersih .........----> TUHAN bersihkanlah hatiku sebersih hati siti Khadijah.


Wahai hati kau yang hitam, tidak kah kau sedar, kau semakin jauh dan tunduk kepada hasad dengki yang merosakkan seluruh peribadimu.....tidakkah kau sedar kau semakin tenggelam dalam bisikan-bisikan syaitan yang menyesatkan di segenap inci peganganmu. walaupun wajahmu putih mulus, namum dek kerana hitamnya hati mu, ia xmampu melindungi kelembutan raut wajahmu......

Wahai hati kau yang hitam, menyesallah dengan tuturmu…menyasallah atas perbuatan mu....menangislah dengan tangisan penyesalan. meraunglah atas segala tutur dan perbuatan mu pada mereka yg kau palitkan kesedihan di hati mereka...


semoga kau akan tersedar dari lena kau wahai hati yang hitam…akan ku tanggu saat dan ketika itu wahai hati kau yg hitam.....

03 August 2011

hate...???

Emak sll pesan dulu, xsalah andai kau membenci, bencila semahu kau, andai itu boleh membuat kau bahagia....bencilah sebanyak manapun andai semua tu mampu membuat kau melupakan kenangan pahit. Binalah tembok kebencian kau itu walau setinggi everest atau seluas lautan pasific sekalipun andai ia mampu membuat hari kau menjadi unggu. Tapi INGAT!!!!! pesan emak...... jangan membenci untuk membinasakan diri org lain.

Tanyalah siapa saja, mereka xkan menghalang untuk kau membenci dan terus membenci....Tapi jgn slah kan siapa2 tetapi diri sendiri andai diri kau dibenci dgn kebencian yg 3x ganda lebih hebat dr kebencian yg kau luahkan.....

Ternyata kata pujangga tentang 'kita tuai apa yg kita tanam' sgt selari dgn apa yg emak cuba sampaikan...... TUHAN.....andai apa yg ada dalam diri ini adalah perasaan benci, aku mohon dengan sangat ya ALLAH... kau hapuskanlah ia dari hati aku.....xkira siapa pun mereka....

Pernah jugak org berkata, jgn terlalu taksub membenci mereka yg berlainan jantina, takut kebencian itu akan bertukar menjadi perasaan sayang yg sgt luar biasa...percayalah, kita tidak di lahirkan untuk membenci....

01 August 2011

Sale!!!!!!

seperti menjadi kemestian bila ada jualan murah di sogo maka kedai2 kecil di sekitarnya juga akan mengalami fenomena yg sama... seluruh isi alam seolah2 sedang berkumpul di situ... percaya atau tidak sebenarnya, Sales di Sogo bukan sahaja menguntungkan gedung tersebut..tetapi kesan nya dirasai juga oleh peniaga2 kecil di sekitarnya!!! tp yg xberapa bestnya, kawasan 'fucking' di sini pasti full...malah stesyen LRT juga penuh sesak dengan manusia....

korang akan dapat lihat betapa selautan manusia seolah2 bertanding 'siapa lagi banyak mengendong beg sales Sogo ini'. semuanya gara2 jualan yang dikatakan amat istimewa itu!! seluruh alam seolah2 xmau melepaskan peluang merebut membeli barangan yg dikatakan dgn potongan istemewa ini...... event sewaktu kami melalui bangunan itu di kala jam menunjukkan jam 6ptg...lautan manusia masih sama seperti kami memasuki pusat membeli belah itu seawal jam 11 pg tadi.....aku, fitriyah si kerengge n kak sharah slah seorang dari mereka......berpeluang meloloskan diri menyertai lautan manusia ke festival tahunan sogo itu....huhu

selain sogo kami sempat ke jalan TAR dan jalan Petaling. Jalan TAR xbegitu mengujakan aku berbanding jalan Petaling...bayangkan dah hampir 6taun aku x ke sana...banyak yg dah berubah....nampak lebih teratur dari dulu......

agaknya dalam bulan pose nnt mau aku repeat ke jalan TAR lagik.......xpuas soping okeyyy...kalu bawak duit 10ribu pun mau abis nih....ishhhkkkkkkkkkkkk...nafsu2......sbb tu la di katakan wanita mempunyai 9nafsu berbanding lelaki hanya ada 1 ajhee.........apapun kene beringat tyme soping moping nih...mau nnt lpas pose / raya aku makan selipar...:D

ahlan ya ramadhan

salam follower n silent readers ----> erkkkkkk...ada ke......;p hehehehehehehe... ramdhan datang lagi....yehaaaa.......xsangka kan... macam baru semalam meraikan kedatangannya.....trasa cepat betul masa berlalu......ermmmmm......

tetiba tringat mak abah kat kampung...kalau sambut puasa kat kampung mesti seawal jam 330 pagi mak dah ketang ketung menyiapkan santapan......walawehhhh.....kat cn bila hidup sendiri nak bangun sahur mmg le teramat malas......inikan pulak nak masak bagai......tapi sebenarnya banyak okey ganjaran bagi mereka yg bersahur....errmmmm....... so, buah kurma n air masak la menjadi hidangan sahur aku selalu...kalau ada rajin skit dapat la bersahur dgn nasiik goreng....

bercerita tentang ramadhan, banyak kenangan sebenarnya masa mula2 nak blajar puasa dulu.......dalam keluarga mmg kami dah di didik utk berpuasa pada umur kami adik beradik mencecah 6 taun....ye mmg aku berpuasa pada zahirnya ...tapi bila tyme mandi mmg aku akan mengambil peluang mnelan seberapa gelen air paip yg boleh..... hehehhehe.... jadi tyme bulan puasa mmg rajin la aku mandi berbanding bulan2 biasa...pastu tyme dekat2 nak buka mmg buat muka penat lah walaupun dh bergelen2 air ko telan td..tapi tu dulu okey...... ----> adik2 jgn tiru aksi ni ye....xbaik tau.....:D

kalau dulu bila dapat puasa sebulan penuh abah akan bagi habuan dut raya mengikut hari kita puasa penuh.....kalau 30 hari puasa penuh dapat la RM 30.00 sebagai peniup semangat berpuasa sebenarnya....

apa pun kenangan xkira best atau sebaliknya....semoga Ramadhan kita taun ni akan lebih baik dari Ramadhan yg lepas...AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN AL-MUBARAK.......