12 January 2011

'KARMA'



Buat baik berpada-pada
Kata org tua
Buat jahat jangan sekali

Engkau takkan rugi
Mulia dibalas syurga
Dosa 'kan sensgara
Ini hukum karma...

~ HUKUM KARMA-WINGS~


korang percaya tak KARMA..???? pada dasarnya karma adalah sebahagian daripada kepercayaan agama Hindu. Perkataan 'karma' bermakna 'tuhan'. Hukum karma adalah kepercayaan bahawa yang baik dibalas baik, yang jahat dibalas jahat, semasa seseorang itu masih hidup di dunia ini.

Hukum Karma berbeza daripada ajaran Islam kerana bagi penganut Hindu, Hukum Karma itu hukum yang berlaku di atas dunia ini. Maka setiap musibah yang menimpa seseorang di dunia ini diyakini adalah balasan kepada kejahatan yang telah dilakukannya. Mengikut fahaman Hindu, musibah adalah hukuman daripada Sang Karma (tuhan) disebabkan seseorang itu melakukan dosa.

Hukum Karma tidak serasi dengan konsep 'dugaan' dalam Islam. Dalam Islam salah satu fungsi musibah adalah sebagai dugaan, makanya orang-orang yang baik, malah nabi-nabi sekalipun ditimpa musibah. Tidak mungkin penderitaan yang dialami oleh nabi-nabi adalah hukuman dari Sang Karma.


~sumber : en. google~


pada aku 'karma' tu bukan punishment tapi lbih kpd wake up call utk menyedarkan kita pada apa yg kita dh buat sblm ni....tapi dlm masa yg sama...aku tetap percaya stp apa yg kita buat akan mendapat balasan......mmg klau diikutkan setiap ape jugak perbuatan yg kita buat, xkira baik @ buruk akan mendapat balasan kan...!!!! cuma bila & macamana bentuk balasan tu je kita xtau.....'can't wait to watch when what goes around comes around and smacks them right in the face! - unknown..~ ' ---> jahatkan ku...;(
atau mungkin ke org2 yg menpunyai sifat dendam je yg percaya 'what goes around come around' nih...dan boleh ke klaus ni diambil kira sebagai karma..???

apa plak gunanya pepatah melayu 'kita tuai apa yg kita tanam'.... sama je kan maknanya.... kalau yg kita semai tu benih kebaikan baik la jadinya cam tu la sebaliknya kan..:)
ape2 pn aku tetap percaya - what goes around come around...n aku sntiasa pegang kata2 tu smpai hari ni....hidup ni sbnranya mcm cermin kan..it's reflek back to is what u r...if u are luvin, frenly & helpful, the world will be luvin, frenly n helpful to u...

3 comments:

Sufia Mahzan said...

Tulah, dlm Islam mane ade karma.
Saya pun jenis yg suke 'what goes around comes around'..haha

~fisha~ said...

tak suke gak pecaye karma ni coz kepercayaan hindu. tapi Allah tu adil. tu je yg sy pegang.:)

Kopi Susu said...

betull.....percaturan TUHAN biasanya yg terbaik kan...:D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...