06 October 2010

kemaafan dendam terindah..

::indah pada kata...tapi praktikalkah pada diri...luka telah sembuh tapi parutnya tetap ada...::

tidak ada manusia yg sempurna...setiap insan pasti ada melakukan kesilapan...tak kira sebesar mana...kadang2 aku kagum + cemburu ngan sahabat2 di sekeliling aku.....tak pernah mendendam....selalu redha dengan apa yg berlaku...... ====> betul ke....??? entah lah....

Mereka seringkali berpesan..setiap kali sebelum tidur, maafkanlah setiap kesalahan insan2 yg berada disekeliling kita...dgn ini hati kita kan menjadi lebih tenang....

aku kira..aku juga bkn jenis yg sukar memaafkan....tapi entah lah...bila ia berkaitan dgn 'yg satu ini', aku jadi kalah....kalah dgn perasaan sndiri...aku seperti menjadi org lain....aku masih ingat lagi kata2 seorg teman....'lau ko marah macamanapun muka ko masih mcm 2..masih mampu tersenyum..' tapi bila ia melibatkan 'yg satu ini' senyum ku akan mati....tawaku akan leyap.....entah kenapa senyuman aku begitu mahal kala ini....

aku ingin senyum seperti dulu..ingin ketawa riang seperti kalian...aku ingin meleraikan 'dendam' ini dengan kemaafan..."Ya Ghafur, sejukkanlah hati yang tak mudah memaafkan...bukan tak redha tapi tak mampu... sedih pilu yg seribu..yg akhirnya hati tak gelap kelabu..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...