13 June 2011

Gunung batu puteh

berada di Ketinggian 2130 meter (6990 kaki) dari paras laut mmg heaven...BTW, ni gunung tertinggi yg penah aku tawan setakat nih.....trip yg memakan masa selama 3h2m di barisi oleh nama2 hebat pada aku....huhuhu...so, line-up untuk trip kali nih abg Sham Castello, kak Syida, Zul, Man, kak Amalia, fairuz, Ajam, Cik Midge, Zamri, kak ana, kak Eija, Saleh, Khairun, Ale Super, Fahmi, Rafiq, Zairul, Fitri, Wadi, kak shila n aku la...:D

seawal jam 10.45pagi kami dah memulakan pendakian kami ke gua azan....kami diberi sedikit taklimat tentang laluan yang bakal kami tempuhi dan meminta perlindungan dari PENCIPTA sebelum memulakan langkah...


diawal pendakian kami kami diiringi oleh anak2 ini.....nice kan...:D

laluan yang agak santai memudahkan perjalanan kami....dalam lebih kurang 1jam ajhe kami dah sampai di sungai Y....perrrggghhhhhhhhh...rasa nak tiruk la kalau ini macham.....mmg xtahan...tapi mengenangkan yang perjalanan kami jauh lagi...kami lupakan ajhe hasrat murni tuh...tape..nnt pulang guna laluan yg sama ape...:D


meredah sungai Y untuk ke seberang....

Kalau td, kami melului laluan mudah tidak kali ni ...trek mula menunjukkan taringnya....perggghhhhhhhhh 90darjah okeeyyyyyy....mmg pewai....so, bila jmpa trek macmni biasa la....mmg slow down la aku.....kalau laju jugak mmg pagok la jawabnya...baik aku ikut ajhe la rentak kaki aki ni....


trek layan......

Boleh dikataka 95% trek ke kem side Gua Azan mmg hazab....dan kini aku mengerti kenapa gunung batu putih dikatakan mempunyai trek yg bakal membununh jiwa para pendaki lemah seperti aku...;p

setelah lebih kurang 6jam 30minit melalui pelbagai laluan hazab, akhirnya aku sampai jugak ke kem side gua azan ni......memandangkan ada lagi kumpulan yg awal sampai...so bila aku sampai mmg tinggal landing ajhe la jawbnya....



Gua Azan....'bilik penginapan' kami selama berada di sini...:D

Bermalam di dalam gua mmg pengalaman pertama bagi aku....sejuknya, sampai ke tulang hitam okeyyyyy....berbumbungkan bongkahan batu serta 'berkarpet'kan ground mmg layan....sgt heaven....!!!! malam kami di ceriakan dgn celoteh abg sham & boiy...pada aku si boiy mmg menghidupkan suasana...bayangkan, dari awal pendakian sampai la ke kem side tpak kami bermalam, mmg mulut dia xberhenti berbunyi..ada ajhe cerita yg nak di kongsi...dari pengalaman peribadi...sampai la ke artis pojaan hati....sume kua..layan kan ajhe...

besoknya, kami meneruskan pendakian kami ke puncak Batu Puteh...pendakian yg memakan masa hampir 5jam sgt layan dgn trek yg sgt hazab...dari awal pendakian sampai la ke puncak mmg trek mancacak....mental, pewai, paghok...mmg sume cukup....



kami berlatarbelakangkan puncak batu puteh..nun yg berkabus tu matlamat kami...jauh lagi okeyyyy...pewai jap...

semakin hampir ke puncak semakin Heaven perasaanya.....sejuk je..nyaman sekali...semakin hampir kami disajikan pula sgn pokok2 yg berlumut....perrrggghhhhhhhhhh sannnteeekkkkk sangat...nak pulak jelas kelihatan di kiri dan kanan kami pemandangan yg marbeles.......layan pemandangn jap sambil kaki melangkah agak slow menuju ke destinasi...perjalanan yg memakan masa hampir 5jam berakhir bila kami terlihat beirut di puncak batu puteh.... Dejavu...!!!!!



kami di puncak....6k++ kaki dari aras laut...

Siri pendakian kami belum selesai di sini......kami trun semula ke starting point lebih kurang jam 1045pg pada ahad paginya...kali ni matlamat utama kami adalah untuk beraksi tiruk meniruk di Sungai Y...perjalanan trun yg agak santai kerana laluan menurun di sepanjang trek....kami mengambil masa lebih kurang 3jam untuk sampai di Sungai Y...dan aksi tiruk meniruk pun bermula di sini...:D



dah macham kanak2 riang semuanya..:D

dapat meremdah kaki sekurang2nya kat sini mmg heaven....perrggghhhhhhhhh...nikmat dunia nih...:D dapat melayan trek batu Puteh mmg heaven.....so, apa lagi.....lajak la ke sana sementara berkesempatan....mmg awesome.....!!!

2 comments:

Siti Nursyahidah Mohamad Khalil said...

congratssss..gunung ni pacak sgt.tak sanggup nak pegi.huhu

Kopi Susu said...

rugi xpegi ni....heaven....mmg layan...:D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...