LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 October 2011

kawen paksa..!!!

KAHWIN PAKSA..!!!! korang penah melalui pengalaman ni tak...!! atau penah mendengar tentang kisah kawan2 terdekat korang!!!! sebenarnya, aku di paksa berkahwin dgn lelaki yg xpernah aku kenali sepanjang hidup aku...lebih malang lelaki tu bukan lah lelaki owsem idaman aku...okeyyy aku tipu...!!!

apakah tajuk entry aku kali ni kan...!!! akey sebenarnya aku just nak share pasal kawin paksa ni je. Pada korang relevan ke lagi kawen paksa dalam zaman yg canggih serba serbi ni!!!

Bukan pengalaman aku tapi pengalaman seorang yg sgt rapat dgn aku. Knp bukan pengalaman aku sendiri..!!?? sbb aku rasa cerita dia terlalu tragis berbanding aku. ye mmg aku pernah di arrangekan oleh abah dgn seseorang dulu. Abah terpaksa redha dgn keputusan aku yg membantah dgn penjodohan itu.

berbalik tentang kisah dia, sejak dari kecil dia dah pun dijodohkan dgn seorang sepupu oleh keluarga. serius aku sgt sedih dgn kisah yg diceritakan oleh dia. ternyata tradisi perkahwinan sesama saudara masih diteruskan sehingga ke generasi dia.

Aku ingat lagi 8taun dulu, dia terpaksa memendam perasaan terhadap insan lain yg dicintai atas dasar menghormati pilihan keluarga. dia juga terpaksa menyimpan angan-angan untuk membina mahligai impian dgn insan yg dicintai atas dasar desakan keluarga.

penjodohan mereka berlangsung sehingga ke hari ini. setelah dia menyerahkan seluruh perasaanya kepada en.tunang dgn harapan dia mendapat balasan yg sama suatu hari nanti. kerana sayangkan keluarga dia sanggup pertaruhkan masa depanya. walaupun dia tahu tiada dia dihati en. tunang. ternyata pengorbanannya sia2.

hari ini, terlerailah ikatan yg dirancang atas dasar menjaga hati keluarga. namun perpisahan itu hanya berlaku di sebelah pihak. kerana masing2 tidak mmpu menyuarakan hasrat kepada keluarga dia.

aku tahu dari dulu dia mmg seorang yg tabah. kalaula aku mampu memberikan bahu kepada dia tika ini...mmg aku ingin sekali lakukan itu. namun jarak memisahkan kami. Dari jauh aku sentiasa mendoakan dia. semoga dia tabah dan cekal seperti selalu.

No comments: