20 November 2012

Kuantan : Versi Muzium Sg Lembing

Kalau melawat mezium adalah salah satu cara rakyat menunjukkan rasa kebanggaan pada pejuang2 zaman dulu kala, mungkin aku salah seorang daripadanya. Menjejakkan kaki ke setiap pelusuk muzium negeri bukan lah agenda utama aku dulu. entah kenapa lately ni rajin benau aku ke mezium. Nampak tak betapa gigih dan bersemangat patriotiknya aku.

Berkesempatan melewat pekan kuantan cuti deepavali lepas mengheret kami untuk melawat muzium perlombongan di Sg lembing.  Nampak tak betapa Cintakan Sejarahnya aku. =P

Yang bestnya pasal mezium sg Lembing ni. Bangunan asalnya adalah rumah tinggalan Pegawai lombong zaman penjajah dulu. yang lagi best, katanya structure rumah masih dikekalkan ala2 zaman dolu2 kala. Bayangkan kami menjejakkan kaki ke dalam rumah yang di dialami dan di gunakan di zaman kegemilangan Sg Lembing dulu.


Kiranya ke selurus pelusuk rumah tinggalan tu kami masuk. pantang ada pintu. Tapi sayang kami tak berkesempatan merasa kesuraman laluan ke torowong bawah tanah 'lombong' ni kerana kerja2 pembaikpulih.

TAk rugi ok ke muzium2 ni. Banyak bende2 baru yg akan kita tau dan belajar. Sumpah!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...