11 July 2011

mati itu pasti

tetiba aku terbaca artikal tentang kisah sedih kawan2 OGKL yg join trip gunung senyum semalam... seyes walaupun aku xkenal langsung mangsa, tapi ia bukanlah penghalang untuk aku merasa sayu akan pemergianya....mangsa yg di kenali sebagai Fadzli linggkungan 40-an disahkan mati mengejut selepas mengalami sakit dada sebelum pengsan semasa mendaki ke puncak gunung senyum semalam....Al Fatihah buat arwah dan salam takziah jugak buat keluarga terdekat....cerita lanjut klik sini dan sini

Mungkin inilah yg selalu dikuatiri oleh para ibu setiap kali anak2 mereka pergi meneroka alam yg satu ini....tapi pada emak n abah selalu ku titipkan tentang ketentuan TUHAN....ajal maut ketentuanNya....ajal akan datang walau dimana pun kita berada...... dan pernah juga dulu aku bahaskan tentang statistik kematian di jalan raya berbanding di puncak sana.....ternyata kematian disebabkan kemalangan jalanraya adalah lebih tinggi jika nak dibandingkan dgn kematian jika berada dipuncak mana sekalipun...Ya....alhamdulillah mereka memahaminya......

Bagi mereka yg tidak memahami, mendaki gunung boleh jadi dianggap menyiksa diri juga aneh untuk dimengerti. hutan tebal, kedinginan, kesakitan dan jalan yg belum pasti laluannya, menjadi rencah bagi para pendaki. namun, tekad kami pasti..... Puncak dan Atap Dunia itu harus kami capai! Dan, setelah mencapai puncak gunung kemudian apa yang kami pendaki dapat? percayalah.....Nothing! Selain kepuasan jiwa. tapi pada aku, di atas sana juga antara tempat yg paling mujarab untuk muhasabah diri.......aku sll terasa betapa diri ini kerdil bila berada ditengah dada alam ini.....betaba aku sgt memerlukan DIA walau di mana aku berada.....

kecelakaan atau risiko akan ada dimana2. langkah berhati2 itu yg utama...namun kehendakNya mmg kita xmampu melawan...percaya atau tidak apabila kematian menimpa sahabat kita, kita akan tersedar sejenak dan ia memberi kesedaran kepada kita yang dunia ini hanya sementara. AL-FATIHAH buat arwah...semoga beliau ditempatkan dikalangan para solehin..amin....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...