LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 May 2015

Menjejak Reflissia Lata Jarum @ Ulu Dong

Sebelom ni memang nama Lata Jarum pun aku tak penah dengar. Bila ada yg ajak aku on kan ajher memandangkan pada pikiran aku hanya trip santai sambil mandimandi. dah nama pun Lata kan. Jadi aku pun lenggang mak limah mujur jugak tak pakai tudung lilit alaala aida razzwil.

Rupanya ni trip menjejak Reflesia di Hutan simpan Peruas Ulu Dong. Dan aktiviti mandimandi lepas ajher penat menjejak Reflisia. 

Sebenarnya ini bukanlah pertama kali melihat keturunan Reflissia. Pernah dulu masa trail gunung yg aku dah lupa lokasinya aku lihat anakanak Reflesia yg baru nak tumbuh jugak yang dah habis nyawa. Kali ni aku dapat lihat Bunga Reflisia yang hampir kembang. Kata Abang Azam selaku pemandu arah kami, dalam masa lebih kurang 9hari Bunga ni akan kembang. haaihhhh....takpe sekurangkurangnya aku dapat lihat sendiri bunga yg hampir nak kembang.

Sepanjang berada disini, banyak ilmuilmu hutan jugak sejarah kampung Ulu Dong yg abang Azam & Along Jali selaku Co-Pilot Abg Azam kongsikan dengan kami. Seharian di sini tak terasa masa berlalu. Banyak ceritacerita yang kami bualkan. 

Pastinya kami akan ke sini lagi. Teringin nak melihat sendiri Air Terjun 7 yang menjadi antara topik utama perbualan kami di sana. Cuma masanya entah bila. 

 

No comments: